31/3/17

Provocació i xantatge estatal amb les inhabilitacions


Els judici i la cadena d’inhabilitacions precipiten els esdeveniments en funció de la iniciativa estatal, o el govern de Catalunya assumeix la iniciativa concretant i fent efectiva la convocatòria i realització del referèndum. 
La confrontació entre una sobirania catalana a aconseguir i la sobirania constitucional estatal del Regne d’Espanya es juga en establir l’escenari adient per la seva resolució.
Un escenari hipotètic, en el que treballa el Pacte Nacional pel Referèndum en funció d’una de les dues resolucions del Parlament sobre el Referèndum, és el de cerca d’entesa i comprensió del govern i congrés estatal al clam catalanista, mentre es fa lloc a una ampliació de les llibertats democràtiques a l’Estat que inclogui el dret a l’autodeterminació, val a dir, a decidir la secessió o no o altre tipus de relació entre Catalunya i l’Estat.
L’altra escenari en curs, amb la segona resolució que també va adoptar el Parlament, estableix fer el referèndum amb legalitat catalana, ho vulgui o no l’Estat, ho pretengui impedir o no. Tot sigui dit que somiar en toleràncies estatals és lícit, però sense refiar-se’n gens ni gota. No hi hagi una parodia maldestre de la transició dels anys 70, quan en el dilema dictadura o república democràtica va aparèixer i guanyar una monarquia de democràcia minsa tutelada per les forces armades i el Rei. Com es fa aquest referèndum? Com es prepara políticament a la població per exercir-lo i defensar-lo de manera que sigui efectiu i vinculant. No és suficient un 9Nbis, ni unes enèsimes eleccions autonòmiques.
El primer escenari ningú dels lideratges i estats majors polítics considera que sigui possible avui en dia. Per la senzilla raó de que l’Estat no el vol de cap manera. El segon escenari, encara una part significativa planteja convençuda que no es farà, doncs exigeix la ruptura política amb les lleis i ordre constitucional del Regne i l’Estat ho impedirà amb totes les seves forces, socials, legals, polítiques i repressives.
Un tercer escenari seria el d’esperar sine die fins que l’Estat s’avingui a permetre el referèndum.
El primer i tercer són les opcions del bloc constitucional unionista (C’s-PP-PSC, també de les opcions més possibilistes dins les esquerres i de les posicions derrotistes.
Una part de gurus politòlegs assessors donen per perduda la causa de les llibertats i la sobirania republicana catalana, sense lliurar la confrontació. Hi ha una il·lusió de que tot seguiria similar com fins ara, amb un progressiu avenç de l’autogovern autonòmic. Sense voler copsar que seria un retrocés democràtic de conseqüències imprevisibles, centralitzadores i reaccionaries. El mantra que empren és que la democràcia catalanista separatista és terreny vedat de la dreta, sense possibilitat de composició ni de lideratge de les esquerres. Com si el poble treballador mobilitzat, amb els succeís lemes de per la independència, el referèndum i la republicà catalana, fossin made in dreta per a tota l’eternitat.
El segon escenari exigeix ruptura democràtica amb el règim del 78. Per fer-ho cal forjar una nova legalitat. Això vol dir desobeir l’existent estatal constitucional i obeir-ne una altra, diferent, de sobirania catalana. Trencar amb l’ statu quo aboca a la rebel·lia ciutadana, a la revolució republicana.
La inhabilitació i retirada de l’acta de diputat estatal a Francesc Homs del PDECat pel 9N, és una provocació i un atac en tota regla a la ciutadania, partits i entitats que vàrem preparar, organitzar i participar en el 9N de 2014.
L’Estat cerca amb la provocació de la repressió als representants electes de Catalunya establir un escenari que li sigui favorable per derrotar les forces populars de la democràcia catalanista.
Respondre sense prou força ciutadana i social organitzada, o sense una entesa suficient del conjunt sobiranista, el que ronda per un 80 % de la població, seria dividir-se i obrir les portes a que vagin escapçant a cada segment implicat per separat.
El diputat Joan Josep Nuet ho assenyala clar quan popularitza i adapta el poema atribuït a Bertolt Brecht. Primer volen derrotar l’independentisme rupturista, després aniran pels independentistes constitucionalistes, seguirien pels diferents tipus de federalistes, per acabar derrotant fins i tot l’autonomisme, en fi, les classes populars treballadores i el poble català en general. L’objectiu de les negatives i provocacions estatals és liquidar de soca-rel tota llibertat de Catalunya.
Ignorar aquesta provocació pot generar desassossec, desconfiança en els lideratges catalanistes, fomentar consciència de feblesa.
La millor resposta és convocar i organitzar el referèndum. Generar l’escenari en que el referèndum es pugui fer, amb legalitat catalana.
Per Un País En Comú la radicalitat democràtica és sinònim de ruptura política amb el règim del 78. La seva fundació el proper 8 d’abril, amb una assemblea magna al Pavelló d’Esports de la Vall d’Hebron, serà decisiva en la generació d’un nou escenari polític a Catalunya.
L’ideari polític d’ Un País En Comú s’ha construït amb el consens entorn desenvolupar una sobirania constituent que fonamenti l’hegemonia de les esquerres, això inclou el catalanisme popular, un referèndum sense adjectius, però que sigui efectiu, i el canvi de monarquia a república a Catalunya.
Per dir i aportar la teva veu i acció convé inscriure’s i participar a l’assemblea general fundacional d’ Un País En Comú.
Del Butlletí electrònic d'EUiA.

1 comentario:

  1. La impossibilitat de pactar el referèndum amb l'estat espanyol, no impedeix un pacte amb les forces republicanes i federalistes de la Península Ibèrica. Crec que s'hauria abordar un pacte amb representants de tots els pobles de la Península Ibèrica per abordar un nou Estat peninsular. Evidentment, federat o confederat. Pot ser el marc polític pels Països Catalans

    ResponderEliminar