La comunitat docent ha aconseguit acabar el curs amb combativitat i amb força per preparar un retorn al setembre que suposi nous embats. El sistema educatiu públic a Catalunya es troba en una profunda crisi per l’infrafinançament de recursos. La situació és d’emergència i necessita d’un canvi estructural de model. La mobilització y organització de la vaga ha produït un avenç de la consciència. La participació i la força col·lectiva ha construït les assemblees de centres, la seva coordinació comarcal i territorial amb l’Assemblea Educativa de Catalunya (AEC) i una plataforma reivindicativa amplia que fa d’organisme general de direcció de la lluita.
L’Assemblea Educativa de Catalunya ha esdevingut el motor veritable de participació i decisió dels Centres de la majoria mobilitzada.
Són 520 les assemblees registrades i 30.612 treballadores, amb la participació dels sindicats USTEC, CGT, Intersindical-IAC, CNT i COS, i una Coordinació per comarques i nacional.
A la 6a Assemblea de juny, a l’Ateneu del Clot, Barcelona, 120 representants han fixat de pressió al govern durant l’estiu, i han acordat reprendre la mobilització des del primer dia de curs del setembre. Es faran noves consultes a l’afiliació dels sindicats i a la comunitat docent per concretar el model de vaga i quines són les millores que han de ser substancials i útils com reclama la comunitat docent en lluita.
Per a la portaveu de l’AEC “són els sindicats qui han de convocar les vagues, però, en tot cas, ho faran després d’escoltar les decisions en assemblea”, mentre precisa que les organitzacions sindicals estan convidant l’assemblea a tenir representació dins del comitè de vaga.
“Aturem l’emergència social i educativa“. La mobilització la van convocar els sindicats USTEC, CGT, Intersindical, CNT i COS, els que no han signat el preacord amb Educació.
Millores laborals, augment salarial, reducció de ràtios, atenció a l'escola inclusiva i augment del pressupost educatiu articulen la plataforma reivindicativa, destinada a avançar fins aconseguir el 6% dels pressupostos de la Generalitat.
L’AEC i els sindicats situen tres vessants pels nou embats des del primer dia del curs 2026-27: a) la plataforma reivindicativa actualitzada i el tipus de mobilització de la vaga; b) les esmenes als pressupostos a través dels grups parlamentaris (la CUP s’hi ha compromès, i es pressiona per tenir el suport d’ERC i Comuns); i c) el suport de les famílies i del conjunt de la població.
S’exigeix que la negociació amb la conselleria d’Educació sigui amb el comitè de vaga, per això la USTEC ja no va acceptar participar en l’ultima convocatòria de la mesa negociadora. I es faran consultes a tots els centres i docents, de manera que sigui la participació de tot el col·lectiu docent qui prengui les decisions, tant de contingut com del tipus de mobilitzacions.
El debat que introdueix CCOO en una jornada sobre l’educació, sobre el corporativisme o el gremialisme de la vaga docent, com si només es preocupés de les condicions laborals de les persones ensenyants, i no es tingués en compte el context social de pobresa, de la infància i de la segregació, no correspon a la vida i a la plataforma de les assemblees, ni dels sindicats de la majoria mobilitzada.
Les posicions resumides en “el diari de l’educació” sobre les impossibilitats per aconseguir els avenços de la plataforma reivindicativa resulten condescendents amb el govern i són presentades com les realistes, perquè argumenten que “no es pot arribar al 6% del pressupost”, que “s’ha de millorar abans (el conjunt social) o no es pot avançar en l’ensenyament”, o que “un gremi no resol el conjunt de la classe treballadora... (perquè) millores en les condicions de la docència no significa resoldre el problema educatiu”.
Unes reflexions que contrasten amb el crit “Niubó dimissió” de la manifestació, o amb la defensa aferrissada per un ensenyament públic de qualitat i en català.
O com ho expressa Òscar Simón, delegat d’USTEC, a Viento Sur: “les condicions laborals de les treballadores són també les condicions d'aprenentatge de l'alumnat. No hi ha educació de qualitat sostinguda sobre la precarització de qui la fa possible”.
Un sector com l’ensenyament representa una perspectiva de futur de millora pel conjunt de la classe treballadora i de la població. La mobilització, la participació i decisions en consultes de tota la comunitat docent, la plataforma reivindicativa, les assemblees de centres i l’Assemblea Educativa de Catalunya, són experiències útils per a tots els sectors de la població.
25 de juny de 2026
https://assembleesdocents.cat/
https://www.sindicat.net/wp-content/uploads/2026/06/Full-519-Dignitat-educativa.pdf
https://diarieducacio.cat/ccoo-avisa-el-malestar-educatiu-es-el-simptoma-duna-crisi-estructural/
https://vientosur.info/i-ara-que-com-continuem-la-lluita-al-moviment-de-leducacio/























