Brigada de Pau Sempre. Retorn de la component de Catalunya. |
Cròniques Palestines. Brigada 21015 de Pau Sempre. diumenge, 30 d’agost de 2015.
DIA 14: Jerusalem i Sopar al desert
Son les 7:30 hores, estem a les portes del check-point
d’entrada a Jerusalem, malgrat avui sigui festiu i la majoria de gent no
treballa, ens podem fer una idea del que significa per a la població palestina
haver de creuar a diari el mur per entrar a la ciutat. Quotidianament
centenars de palestins han de fer cues d’hores per treballar per una tercera
part del que cobra un israelià a la ciutat de Jerusalem. Les persones que
aconsegueixen un permís especial tenen dret a entrar a la ciutat, però per
aconseguir-ho necessiten el permís de la Cort Suprema d’Israel, que els
proporciona o els denega de manera arbitrària i sense sentit. Molts ciutadans
han estat desplaçats de la seva pròpia ciutat per aquesta raó.
El centre de la ciutat esta dividit en quatre zones
històriques, el barri jueu, l’armeni, el cristià i el musulmà. Tot i així, ens
expliquen que s’ha intentat mostrar la ciutat en aquesta divisió però que, en
realitat, la ciutat en els seus orígens es va alçar sota el paganisme, i les
comunitats es van anar instal·lant al llarg dels anys, però sempre amb una visió
multicultural, ja que podem veure tant esglésies, temples i mesquites en tots
els barris, sigui quina sigui la religió majoritària.
L’ocupació és visible en tots racons, Jerusalem és el
centre d’una estratègia política d’ocupació i apartheid, els barris limítrofes
amb la ciutat vella s’han anat substituint per assentaments, aïllant el centre
i fent-lo inaccessible per a la població autòctona palestina. En una segona
fase, Israel està començant a adquirir propietats dins dels barris
palestins, al cor de la ciutat vella, construint petites illes de cases i
convertint-les en fortificacions amb valles i seguretat privada.
Passegem barri a barri, i intentem entendre que significa
per cada una de les religions els diferents racons de culte de la ciutat, es
respira fanatisme i fe, observem des de la distància i aprenem una mica més del
context religiós que porta a que algunes d’aquestes comunitats justifiquin
moltes de les seves accions.
Center for Womens Studies. |
Passem pel centre on es reuneix la comunitat africana de
Jerusalem, un espai que han habilitat aquesta petita comunitat declarada com a
musulmana, vinguda durant la primera intifada i molt activa políticament; i en
trobem a l’Ali, un presoner polític que ens explica la seva experiència en la
lluita antisionista i que fa una comparativa molt interessant entre la
Sudàfrica de l’apartheid i l’ocupació israeliana. Marxem de l’espai amb ganes
d’aprofundir més en la història d’un lluitador amb un passat, present i futur
ple de dignitat i coherència.
És hora d’abandonar la ciutat, agafem el bus de tornada
al check-point, que està ple de treballadors palestins —evidentment no
hi ha ni cap israelià—, també amb això és fa visible la diferencia entre uns i
altres; no hi ha cap cartell que els impedeixi entrar al bus, com als EUA dels
Black Panters, o a la Sudàfrica de Mandela, aquí no fa falta, però no hi ha
gaire mes diferencia que això.
Tarda d’assemblea i valoracions, ens preparem per anar a
les afores de Bethlehem, direcció al desert. Ens han preparat una vetllada
preciosa per a la última nit sota la lluna plena, música en directe palestina,
un bon sopar i una estona de ballaruca. La nit s’allarga, entre rialles i
complicitats, tenim la sensació de que passarà molt de temps fins que tornem a
reviure una experiència així...
Tornem a Beit Sahour, serà la nostra darrera nit, ens
anem a dormir entre abraçades palestines, alguns de nosltres no ens tornarem a
veure. Demà serà un dia llarg, la nit també ho ha estat. I ens despedim amb
un... Bona nit Palestina!
Jona, Lídia i Laia, Brigada 21015 de Pau Sempre.
No hay comentarios:
Publicar un comentario