7/7/17

Legalitat a aconseguir


Les condicions democràtiques per poder fer el referèndum s’han d’aconseguir. La manera més natural i senzilla era fer un acord amb l’Estat, però no vol. Una altra forma pot ser amb legalitat des del Parlament de Catalunya. És molt difícil però no impossible. És pel que clama la mobilització ciutadana catalana.
L’esborrany de proposició de Llei del Referèndum d’autodeterminació pretén aquest legalitat necessària i suficient. Aconseguir-la forma part de la lluita per realitzar la lliure decisió catalana.
Aquesta proposta de llei s’ha presentat per JxSí (PDECat, ERC) amb el suport de la CUP.
Les temptatives de negociar-la i consensuar-la amb CSQEP, o d’establir una certa complicitat amb Catalunya en Comú, fins i tot de preservar els articles on pogués haver-hi acord i separar els dels desacords, no han arribat a concretar-se. És un punt feble doncs divideix la necessària unitat del sobiranisme i l’independentisme.
La tensió entre el PDECat i ERC ha bloquejat ampliar els suports inicials a la proposta de llei. El govern i el president han fet un pols amb el PDECat al cessar al conseller que propagava que no hi hauria referèndum. A JxSí ja li ha costat suors negociar i fer l’acord amb la CUP. El complement és que l’actitud de CSQEP ha estat de rebuig de la confecció de la llei.
El camí està ple d’esvorancs i paranys. S’ha de presentar la proposta de llei al Parlament, esmenar-la i aprovar-la. El Tribunal Constitucional serà fulminant en prohibir-la. El govern estatal alçarà el to esgrimint els perills de la ruptura constitucional, territorial i social, denunciant com il·legal l’acte de posar urnes i votar per decidir. El bloc anti referèndum català farà d’altaveu de no participar-hi al·legant il·legalitat constitucional.
El xoc institucional està servit sense aturador. És un desafiament obert. En aquesta tessitura qui pot donar força suficient i legitimitat a una nova legalitat és la mobilització popular. El fer el referèndum s’ha de guanyar abans mateix que la decisió que en resulti de la voluntat ciutadana.
El contingut de la proposta de llei és senzill. Es fa ressò de les resolucions de l’ONU sobre el dret dels pobles a l’autodeterminació, enumera les diferents preses de posició al respecte i sobre la sobirania del propi Parlament, per legitimitzar i establir “El poble de Catalunya és un subjecte polític sobirà i com a tal exerceix el dret a decidir lliure i democràticament, la seva condició política”, així com “El Parlament de Catalunya actua com a representant de la sobirania del poble de Catalunya”, per definir “un règim jurídic excepcional adreçat a regular i a garantir el referèndum d’autodeterminació de Catalunya. Preval jeràrquicament sobre totes aquelles normes que hi puguin entrar en conflicte, en tant que regula l’exercici d’un dret fonamental i inalienable del poble de Catalunya”. Concreta la pregunta “Voleu que Catalunya sigui un estat independent en forma de república?”, mentre afirma que “el resultat de referèndum tindrà caràcter vinculant”.
En general la normativa proposada s’orienta a que la campanya i realització sigui de caràcter inclusiu de les diferents opcions del vot amb Sí, No, i Blanc/Abstenció o Nul.
Alhora s’afirma respecte els vots que si “n’hi ha més d’afirmatius que de negatius, implica la independència de Catalunya”, per tant el Parlament procedirà a fer “la declaració formal de la independència de Catalunya, els seus efectes i acordar l’inici del procés constituent”. Art 3 #4.
Seria més encertat que es proclamés l’inici del procés constituent republicà a Catalunya, com element clau de nou país, de com es vol en drets i deures, i de concreció de la independència. Seria el mateix moment d’obrir les negociacions amb l’Estat espanyol i amb els europees, inclosa la Unió Europea.
Fallida l’opció de l’acord ens cal el suport actiu per la participació en el referèndum. Que es faci, es voti i decideixi. 06 de juliol de 2017.
De la Carta de L’Aurora.

No hay comentarios:

Publicar un comentario