Diàleg i mediació fraterna amb la gent treballadora del
Metro, i del transport TMB en general, han de ser els ingredients base per
establir un model de transport, per tant de Metro, que canviï de soca rel el
patró privatitzador dels consistoris de CiU i PSC. El servei públic s’ha anat
degradant. En freqüència, seguretat, atenció a la gent usuària, condicions
laborals, formació, sous i una borsa d’ “eventuals-fixes”, en precari, mentre
hi ha molta contractació de serveis privats que malmeten el concepte i valor
social del transport públic.
Aquesta situació és responsabilitat dels governs municipals anteriors.
Ans ara ens toca a BComú resoldre el conflicte amb complicitat amb el bon
servei a la ciutadania usuària i amb el personal del Metro.
La bona qualitat del treball, condicions laborals, sous i
formació, és la pedra de toc per un servei públic innovador en qualitat i
compromís col·lectiu En Comú.
Adjunto la Carta de L’Aurora.
Amb la vaga de Metro.
Aquests dies ens veiem immersos en el primer conflicte
laboral que afecta directament el nou Ajuntament de Barcelona.
La vaga es convoca en el marc de la negociació del conveni que ha expirat,
encara que els problemes del metro desborden l'àmbit merament laboral. Les
demandes dels treballadors pretenen, en primer lloc, acabar amb la precarietat.
Els contractes parcials i la temporalitat s'estenen inexorablement entre la
plantilla i és fàcil trobar contractes del 37%, 40%, 55% i 75% de la jornada
anual.
És un autèntic despropòsit que, en una empresa participada d'institucions com
l'Ajuntament o la Generalitat, els contractes precaris hagin augmentat un 50%
en els últims dos anys, i més encara quan la falta de personal a la xarxa del
metro és evident. Un altre punt a combatre és la congelació salarial que
redueix el poder adquisitiu dels treballadors, mentre veuen com la massa
salarial de la cúpula directiva de TMB augmenta un 14,27%.
Finalment, els treballadors de metro s’oposen a unes mesures organitzatives que
l'empresa pretén imposar de manera unilateral i que impliquen més càrrega de
treball i canvis d'horari.
Els treballadors de Metro van decidir en assemblea que la convocatòria d'una
aturada el dia 2 de febrer, i els dos dies de vaga coincidents amb el Mobile
World Congress el 22 i 24 de febrer, és l'única manera de revertir la situació
de bloqueig a què la directiva els ha portat, amb reunions amb nul.la voluntat
de negociar res, i s'espera que aquestes convocatòries l’obliguin a
dialogar amb els representants dels treballadors amb una actitud
constructiva.
Les reivindicacions laborals s'engloben dins una problemàtica més àmplia, en
què està en joc el model de transport públic que es vol implantar. La T-Mobilitat
n’és un exemple: amb una inversió inicial de 60 milions d'euros, l'empresa
SocMobilitat (participada per La Caixa) obtindrà 15 milions €/any amb una
concessió de 15 anys, en què recaptarà directament els diners i imposarà les
tarifes.
A més, l'empresa concessionària rebrà una compensació de diners públics si per
algun motiu no assoleix els beneficis previstos. Un negoci rodó per a La Caixa
que aprofundeix en la privatització. Per això, cal la implicació en aquesta
lluita d'usuaris i plataformes ciutadanes en defensa del transport públic,
coordinant-se amb els treballadors en lluita per fer caure la balança a
favor d'un model de transport social, de qualitat i plenament públic. Urgeix
que es treballi per a aquesta confluència, en què BComú també hauria de jugar
un paper important.
Fins ara, l'Ajuntament s’ha situat en un punt equidistant entre la
direcció i els treballadors en lluita. Això és un error greu. Resulta obvi
que la direcció de TMB, controlada majoritàriament per CiU i PSC, pretén
provocar i utilitzar el conflicte com a ariet en contra de BComú.
Aquest és el principal motiu de la falta de disposició de l'empresa a negociar.
La plantilla és conscient d’aquesta guerra política i dels equilibris que s'han
de fer quan es governa en minoria, però entén que hi ha una base material per a
les seves reivindicacions.
Per això, és vital que l'Ajuntament crei un canal de comunicació
fluït el més aviat possible. Si de debò es defensen unes institucions al servei
de la ciutadania, és el moment de posicionar-se en aquest conflicte. Per als
treballadors, organitzar-se i lluitar per la defensa dels seus interessos és
imprescindible.
Per al moviment dels Comuns, serà imprescindible recolzar-se en les
reivindicacions treballadors per dur a terme el canvi necessari.
BComú ha de portar el canvi al Metro com a servei públic, amb valor social i
amb treball de qualitat.
Vaga del Metro, alerta treballadora
Vaga del Metro, alerta treballadora
No hay comentarios:
Publicar un comentario