12/2/13

Alianzas como en Galicia



La AGE, Alternativa Galega de Esquerda, alianza entre los independentistas de Anova -liderados por Xoan Manuel Beiras- y los federalistas de EUG, representados por Yolanda Díaz, es una práctica de éxito que recoge el deseo de cambio de la juventud.
Federalistas e independentistas avanzan con el derecho a decidir, sin renunciar cada uno a su estrategia, mientras confluyen en la lucha política.
La conciencia generada por el estallido de la corrupción con el caso Bárcenas expresa un distanciamiento y un rechazo de la opinión pública del PP. El PSOE no logra pisar fondo en su descenso. A Galicia quien saca provecho es la AGE. El BNG se mantiene. UPyD gana voto procedente del PP.
Entre la juventud de 18 a 34 años es AGE la que recibe más intención de voto. En las encuestas AGE se convierte en la fuerza hegemónica de esta franja.
Izquierda Unida evitó, en la X Asamblea Federal, adoptar como orientación general el ejemplo de la alianza gallega entre federalistas e independentistas. En EUiA es una posición política adoptada en la 6 ª Asamblea, con la que se está trabajando hacia un nuevo espacio autóctono "tipo Syriza". La duda de IU se sitúa, por un lado, en hasta qué punto es ampliable la experiencia de acuerdos entre coaliciones como el realizado con el Grupo parlamentario de la "Izquierda Plural", por otra parte, si se ve capaz de llegar a confluir con las izquierdas independentistas de las diversas naciones existentes en el Estado español.
En Cataluña, a la izquierda independentista está en la CUP y ERC; otra entidad actora ciudadana es la ANC (Asamblea Nacional Catalana). En cambio en Euskadi y Nafarroa la izquierda independentista (abertzale) hegemónica está ahora dentro EH Bildu y Amaiur, y en pocos días operará directamente con Sortu. IU, y su federación vasca, Ezker Anitza, no contemplan por ahora una estrategia con ningún tipo de confluencia electoral con Sortu.
¿Cómo construir hegemonía política de izquierdas en Cataluña? ¿Cómo optar al liderazgo dentro del proceso abierto de libertad nacional? Un proceso constituyente en Cataluña necesita de la izquierda social y nacional, a no ser que se quiera seguir de furgón de cola de CiU y de la derecha catalana, o ser rehenes de un unionismo obligado que poco tiene que ver con un federalismo de libre relación soberana republicana.
Pueblo a pueblo, barrio a barrio, empresa a empresa, debemos construir nueva hegemonía de rebeldía, insumisión y alternativa.

5 comentarios:

  1. En AGE está también Equo y Espazo Ecosocialista, hecho casualmente olvidado por el autor del artículo. Borrando a gente de la foto... a que me recureda?

    ResponderEliminar
  2. Els contextos són radicalment diferents: a Galiza, tant l'independentisme com el federalisme són opcions minoritàries, sumades i tot no arriben al 30% segons el CIS (i això que hi ha molt de suposat federalista votant del PSOE).

    A Cat. l'independentisme camina progressivament cap a l'hegemonia (la majoria ja la té), mentre que el federalisme camina cap a l'extinció.

    Per tant, pot ser una bona estratègia per EUiA i per salvar-se d'un naufragi a no molt llarg termini, però a l'Esquerra Independentista i a la CUP no li aporta absolutament RES aquesta estratègia. El temps ha demostrat que TENIA RAÓ, que l'opressió social i la nacional VAN LLIGADES, mentre IU defensava que no, que la social era prioritària o altres forces (ERC) defensaven que ho era la nacional.

    Avui la situació deixa clar que cal un canvi polític (independència) i un canvi social (socialisme). Però diguem-ho clar: a aquest discurs alguns hi heu "anat arribant", no l'heu tingut sempre.

    ResponderEliminar
  3. Cierto, AGE incluye a Equo y a Espazo Ecosocialista.
    Es la foto encontrada... en todo caso la sazonó y borró algún periódico. Eso me puede recordar a la GPU estalinista, por supuesto, lo de borrar en las fotos para engañar. Cosa que se practica a fondo y a diario en comunicación.
    Si te sirve aquí tienes mis disculpas por el texto.

    ResponderEliminar
  4. A l'ànònim. Social i nacional van relacionades, però no són el mateix. Una actua en tant que classe treballadora (social), l'altra com a poble nació, diferents classes incloses parts de les explotadores.
    Pregunta-li a Sortu sobre l'aliança que esmento. L?esquerra abertzale s'ha cuidat i molt de fer una aliança autodeterminacionista, amb organitzacions micro, per constituir EH Bildu i Amaiur. Tot és diferent, i de tot es pot aprendre.
    Per una Repúblicana catalana, ara en diem lliure i social, relacionada sobirana i en igualtat en una lliure unió ibèrica, ens ve a L?Aurora des de la tradició de l'oposició d'Esquerres i després el POUM.
    En el cas d'EUiA, va nèixer el 1998, i la bse de la seva concepció és el lliure exercici del dret a l'autodeterminació, amb el que la població decideixi. Ara fa nou mesos a la 6a Assemblea va adoptar aquestes fórmules de Nou espai tipus Syritza i d'aliança esmentada. Aquest "arribar" va pel bon camí, suposo.

    ResponderEliminar
  5. Francesc, si vols mirar al País Basc, mirem-ho tot: IU d'allà (l'antiga Ezker Batua) es va partir entre els sobiranistes d'esquerres que volien anar amb aliança amb l'esquerra independentista i els que s'oposaven a això.

    No dubto que a EUiA hi ha gent sobiranista i d'esquerres honesta i compromesa, i tu entre altres n'ets un exemple. Però també hi ha el PSUC-Viu, per exemple, que sense anar més lluny quan les consultes populars per la independència (mira que era un exercici inocent) deien a la gent que "no aneu a votar, perquè en cas de votar, haurieu de votar no". Aquesta gent TAMBÉ és EUiA.

    Per tant, si de copiar escenaris d'altres països es tracta, copieu-los del tot i no només allò que interessa: cal que la gent d'EUiA d'esquerres i sobiranista i que vulgui un nou horitzó amb l'esquerra independentista i fins i tot altres sectors, faci un pas endavant. Però EUiA, com a bloc, ho veig impossible.

    Salutacions.

    ResponderEliminar