Qualsevulla alternativa política que pretengui un
avenç social i de llibertats democràtiques ha d’assumir que el futur assenyalat
l’1 d’octubre de 2017 és d’emancipació catalana i de república.
La repressió estatal i la imposició del bloqueig ho és tant contra l’execució de la decisió de ser un estat independent com a la de fer una república.
El govern minoritari estatal del PSOE de Pedro Sánchez depèn dels vots
nacionalistes i independentistes, però sobretot resta hostatge del règim
monàrquic de 1978 i de les institucions i poders de l’Estat.La repressió estatal i la imposició del bloqueig ho és tant contra l’execució de la decisió de ser un estat independent com a la de fer una república.
Preparació 1er0ct; 30-S a Tabor. |
El nus gordià de l’encaix entre Catalunya i l’Estat espanyol és la supeditació antidemocràtica i repressiva estatal sobre Catalunya. És un nus que impedeix la lliure decisió democràtica i nega un estatus i relació entre pobles i estats sobirans. El nus només es pot desfer amb la ruptura política del règim constitucional de 1978.
La perspectiva republicana que planteja Catalunya contribueix a situar i generar les condicions dels processos constituents republicans com alternativa al règim de 1978 i a l’Estat espanyol.
El significat de l’1 d’octubre i del 3-O van junts. Moviment ciutadà, urnes, vot i decisió l’1, mobilització d’aturada general ciutadana el 3-O contra l’agressió estatal del “A por ellos”.
L’Estat va perdre l’1 d’octubre. El poble de Catalunya va guanyar. Però la
República no s’ha executat. L’Estat ho va impedir durant les quatre setmanes
següents, mentre el Govern, el President i el Parlament plegaven veles.
L’experiència del procés constituent concret resta
pendent. L’11 de setembre de
l’aniversari mostra que una massa popular enorme segueix disposada a fer camí
fins aconseguir la república.
El motor independentista ha de transcréixer amb una gran entesa republicana. El
lideratge actual amb la representació de la dreta al capdavant, sigui el
PDECat, JxCat o la nova Crida (CNR), no permeten compartir una majoria
sobiranista republicana suficient. L’austeritat i privatitzacions en el terreny
econòmic i social, o la contribució en l’ofec dels municipis, desautoritza i fa
perdre la credibilitat al lideratge del catalanisme dretà.
Tabor 1-O, de matinada. |
La majoria independentista, la que forma part del govern com ERC, o la que el
denuncia com la CUP, han de fer un tomb estratègic vers a cercar un lideratge
d’aliança d’esquerres. Un canvi de rumb que construeixi un front ampli
republicà, fratern amb els pobles, demòcrates i esquerres de l’Estat.
L’ANC, Òmnium i els CDR són actius ciutadans i combatius de la força pacífica magnífica emergent d’aquests vuit anys amb el cim de l’1 i 3-O.
L’ANC, Òmnium i els CDR són actius ciutadans i combatius de la força pacífica magnífica emergent d’aquests vuit anys amb el cim de l’1 i 3-O.
El món del Comú, amb CatComú, Podem, bona part del sindicalisme i del
municipalisme del canvi (BComú), activistes d’arreu de l’impacte del
15M,
necessiten madurar que la radicalitat i regeneració democràtica viu dins
l’esclat de decisió de l’1 d’octubre. L’ideari social, municipalista i
feminista d’arrel sobirana i republicana de CatComú pot entroncar de manera
natural i profitosa en contribuir al necessari lideratge d’esquerres al país i
a la Generalitat.
Tabor, Votació. |
Va faltar aleshores fa un any, i manca encara, forjar els organismes
republicans que englobin i coordinin la ciutadania mobilitzada, val a dir
l’ANC, Òmnium, CDRs, partits, sindicats, activistes més enllà del Parlament i
govern de la Generalitat.
El Judici, la llibertat dels presos/es polítiques i l’exili són un
factor de crisi insostenible des de paràmetres de llibertats democràtiques. És
un dels fil per fonamentar l’aliança sobiranista republicana. 27 de setembre de 2018
De la Carta de L’Aurora.
No hay comentarios:
Publicar un comentario