Mika Feldman en 1924 o 1925. |
Pelai Pagès, professor d'Història contemporània de la Uiverssitat de Barcelona i membre de la
Fundació Andreu Nin, ha ressenyat per L'Aurora aquesta emotiva, interessant i
allissonadora novela de l'escriptora argentina Elsa Osorio sobre la vida, el compromís i les aventures de la revolucionària Mika Feldman (Etchebéhère).
Mika
Feldman, la militant revolucionària argentina, que va adoptar el cognom del seu
company Hipólito, ha passat a la història de la guerra civil i de la revolució
espanyoles per haver estat l'única dona que en el decurs de la revolució va
esdevenir capitana d'una unitat de les milícies antifeixistes -en concret del
POUM de Madrid-, en un moment en què les dones s'estaven incorporant, per
primera vegada a la història, com a
combatents a les milícies armades. Però Mika -i aquesta fou una de les
característiques de la seva trajectòria- no només va mantenir el seu lloc
combatent quan les dones començaven a ser retirades del front pel govern de la
República, sinó que com a comandant de milícies va mantenir tot el seu prestigi
i el seu càrrec entre els combatents, fins que la seva unitat fou dissolta.
Els
historiadors, els amants de la història de la guerra civil i els coneixedors de
la història del POUM coneixíem Mika i la seva aventura humana i revolucionària
gràcies a les memòries que va escriure ella mateixa i que, primer publicades en
francès, van ser traduïdes al castellà l'any 1976 amb el títol de Mi guerra de
España. Molts anys després l'escriptora argentina Elsa Osorio ha recuperat la
història de la Mika per a convertir la seva biografia en una novel·la
apassionant i apassionada sobre la seva vida -La Capitana (Siruela, Madrid,
2011)-, que més enllà de les llicències literàries que es pugui permetre,
configura un fresc històric en el qual la reconstrucció de la seva vida no té
res a envejar amb el què pugui ser la tasca d'un historiador.
Per
una banda, Osorio ressegueix els diversos escenaris pel quals va transcórrer
l'aventura revolucionària de Mika, des de la Patagònia argentina fins als escenaris
bèl·lics de la Sierra de Sigüenza, passant pel París dels anys 30, el Berlín
dels anys anteriors a la instauració del nazisme, i el París de les revolucions
estudiantils de l'any 1968. Acompanyada pel seu company, fins a la mort
d'Hipólito durant les primeres setmanes de la guerra civil, Mika esdevé la
militant revolucionària que condiciona tota la seva trajectòria de vida al
triomf final de la revolució. D'aquí que sempre passi per aquells escenaris en
què la revolució o era possible o s'estava convertint en una realitat. I en el
cas d'Espanya aquesta fe, aquesta convicció profunda -aliena, per altra banda,
a ortodòxies i veritats absolutes- la porta a combatre a les files del POUM, i
a jugar-se la vida quan l'estalinisme inicia la repressió contra el POUM, i
finalment, a salvar la seva pell quan s'incorpora a la unitat anarquista
encapçalada per Cipriano Mera.
Osorio ha sabut també reconstruir la vida de Mika en el marc de les
relacions humanes que va mantenir amb revolucionaris de tota solvència, des de
Kurt i Katia Landau fins a Alfred Rosmer o els més propers, els militants de
Madrid, en Quique Rodríguez o la Emma Roca -que va militar a la seva columna-,
passant pels simples milicians que no només van estar a les seves ordres sinó
que la van nomenar la seva capitana a la mort d'Hipólito. La reconstrucció de
diàlegs, de debats polítics -que no hi falten a la novel·la-, de situacions de
tota mena, evidencien l'esforç de l'escriptora en voler presentar Mika en tota
la seva dimensió política, ideològica o simplement humana.
És
cert que els que no coneixen la història de Mika, poden suposar que Osorio fa
una reconstrucció en la qual dóna llibertat a la seva imaginació per bastir una
història fantàstica. Però si la història de Mika certament ho va ser fou perquè
pertanyia a una generació que es va creure que la revolució era possible. A la
seves memòries Mika narra l'episodi de dues dones que procedien de les milícies
del PCE, el "Quinto Regimiento" (en concret la columna "Pasionària")
i que li van demanar de formar part de la seva unitat, perquè a la seva columna
els feien rentar la roba i fer el dinar als milicians. La queixa que li va
presentar una d'elles no deixava d'ésser emblemàtica: “he
oído que en vuestra columna las milicianas tenían los mismos derechos que los
hombres, que no lavaban ropa ni platos. Yo no he venido al frente para morir
por la revolución con un trapo de cocina en la mano”.
Mika en París, 1974. |
I és
que la Mika -i això també ho deixa clar Elsa Osorio- va ser coherent amb la
seva militància revolucionària durant tota la seva llarga vida. Una vida que va
transcórrer durant tot el segle XX -de 1902 fins a 1992-, que Osorio ressegueix en forma de puzle -juxtaposant les diverses situacions que
anava vivint en cada escenari no de manera cronològica i successiva- i que manté l'interès del lector fins a la
darrera pàgina. Però més enllà de les virtuts literàries de la novel·la, La
Capitana esdevé un exercici de recuperació de la memòria històrica que avui és
més imprescindible que mai.
No hay comentarios:
Publicar un comentario