Adjunto les tesis preparades per L’Aurora.
Situació i tasques. Generar un
nou escenari polític d’inici constituent republicà
![]() |
Referèndum 1-O. Escola Industrial. |
1.- La rebel·lió
democràtica sobiranista catalana ha obert camí a una situació pre-republicana a
Catalunya. El moviment republicanista
és profund, pacífic i desarmat. La força de Catalunya rau en la convicció i la
unitat amplia de la ciutadania mobilitzada. En
canvi a l’Estat espanyol la consciència encara ha de madurar i trobar el seu
camí republicà, l’actual nivell de mobilització és insuficient per posar en
qüestió el règim del 78 i el Regne constitucional que nega el dret a
l’autodeterminació. A Europa la tendència política és regressiva dretana. La
Unió Europea és desfavorable a la llibertat i sobirania dels petits pobles, com
s’ha vist a Grècia. La defensa dels drets, llibertats i el fre a la repressió
és el que ha motivat un interès i certa reacció europea.
![]() |
20 de setembre de 2017. |
2.- El moviment generat pel Referèndum ha
aglutinat a moltes capes i sectors del poble. L’1 d’octubre supera en escreix
la democràcia independentista fins englobar el conjunt democràtic sobiranista.
Setembre i sobretot octubre han engendrat un nou poble mobilitzat, on
l’hegemonia és republicanista. La frustració per l’anul·lació estatal (TC, 2010)
de la reforma de l’Estatut, combinada amb la crisi econòmica d’ençà el 2008, ha
esperonat la democràcia catalana amb set anys de mobilitzacions massives des
del 2010. El clam de sobirania amb el volem decidir ha situat la independència,
la república i el referèndum a la centralitat política catalana i estatal.
Reconèixer i aplicar el resultat de la votació 1-O (Referèndum) o anul·lar-ho i
impedir que es concreti el resultat sobirà, s’ha convertit en consumar el
desenvolupament constituent de la sobirania republicana amb la ruptura del règim
constitucional de 1978 o el sosteniment i pervivència del Regne que nega drets,
llibertats i sotmet els pobles.
3.- El 10 de
setembre el president Puigdemont va declarar al Parlament que ‘he
assumit presentar els resultats del referèndum 1 d’octubre amb el mandat que
Catalunya esdevingui un Estat independent en forma de república’, però
ell mateix la va suspendre tot seguit. Les i les parlamentàries de JxSí i la
CUP varen signar una ‘Declaració dels representants de Catalunya: la constitució d’una república catalana com a
estat independent i sobirà, de dret, democràtic i social’. El Parlament
no votà res. Tanmateix, malgrat el desencís provocat i la incredulitat, el bloc
català acatà la necessitat de reflexió per donar un temps a la mediació, el diàleg
i la negociació política. La iniciativa procedia de Democracia real, Ya!
que mobilitzà a les ciutats espanyoles. Aquest diàleg va ser adoptat com a
bandera per l’alcaldessa Ada Colau, amb la proposta de ‘Ni DUI Ni 155’. La
demanda de diàleg corresponia a una reflexió sobre la capacitat i força de la
rebel·lió en la confrontació amb tot l’aparell institucional i repressiu
estatal. El trasllat de gairebé un miler de seus socials de les grans finances
(La Caixa, B Sabadell) i empreses de Catalunya és un factor significatiu de la
magnitud de la
crisi política en les repercussions econòmiques. Rajoy i el
govern estatal s’han negat a cap mediació i diàleg, han exigit disciplina
constitucional, no han acceptat les respostes críptiques processistes de
Puigdemont, ni la realitat que el Parlament no ha iniciat l’aplicació del vot
de l’1 d’octubre. El PP ha comptat amb la pressió de Ciutadans per l’aplicació
de l’article constitucional 155 de suspensió de l’Autonomia, i el suport del
PSOE. El govern estatal vol imposar el relat del restabliment de la legalitat
constitucional. Rajoy no te en compte que aquesta legalitat que invoca, amb la
força de la Policia Nacional Guàrdia Civil i Forces Armades, trenca amb les
basses polítiques que possibilitaren la Constitució de 1978, val a dir entre
elles amb el pacte pel restabliment de la Generalitat de Catalunya. L’empresonament
el dilluns 16-O dels líders del moviment cívic, Jordi Sànchez de l’ANC i Jordi
Cuixart d’Òmnium Cultural, ha tornat a fomentar la unitat pràctica del bloc
sobiranista. La Taula democràtica (ANC, Òmnium, CCOO, UGT i altres entitats
cíviques, de lleure, socials i empresarials) que va convocar l’aturada
ciutadana de país el 3 d’octubre, ha convocat a la mobilització per la ‘Llibertat
dels Jordis i en defensa dels Drets i les Llibertats’. Els Comitès de defensa
del Referèndum i el moviment de les escoles obertes estan fent pinya per la
defensa democràtica. Avui dissabte 21-O el govern estatal decideix aplicar el
155 per aconseguir la derrota de la democràcia sobiranista catalana. Enmig hi
ha, afegida, l’exigència de que es convoquin eleccions autonòmiques a
Catalunya. Sigui quin sigui el resultat de la confrontació res serà igual a
Catalunya i a l’Espanya del Regne.
![]() |
Comitè de defensa del referèndum. 2-O. |
4.- L’Estat disposa
de la força repressiva, judicial, militar i del suport de la Unió Europea. Tot
i l’escenari desfavorable estatal i europeu, L’Aurora com
a tendència ideològica i política amb arrels que beuen del llegat revolucionari
del POUM, així com les i els seus activistes, ens situem completament a favor
de la rebel·lió sobiranista republicana catalana. Actuem des d’EUiA, BComú, CatComú,
i altres entitats, formem part i impulsem els organismes unitaris de la
mobilització. Estem compromeses i actives en els episodis de la lluita,
convençudes de compartir la construcció republicana si es guanya o la repressió
i derrota si es perd. Som bel·ligerants amb les posicions derrotistes que a la
fi, per distintes raons, actuen amb lleialtat constitucional: Són posicions que
s’atemoreixen, tenen vertigen a la ruptura constitucional, mentre neguen en els
fets la necessitat democràtica o l’oportunitat de finalitzar un règim del 78 i
un Regne, malgrat se’l considera com a mínim caduc.
![]() |
Aturada ciutadana 3-O. |
5.- El bloc
unitari català ha de soldar les seves forces, unificar els objectius polítics,
posar-se a mans dels organismes ciutadans i populars, per forjar un estat major
de la rebel·lió. Considerem que és la construcció i institucionalització de la
sobirania democràtica republicana la que permet cohesionar els diferents
sectors i classes socials, les tendències democràtiques independentistes, sobiranistes,
federalistes i confederalistes. Una entesa entre l’independentisme i el món EnComú
és possible i necessari en el terreny pràctic democràtic per decidir-ho tot de
forma lliure i sobirana. Una aliança sobiranista, municipalista i republicana. Els organismes de la mobilització (escoles
obertes, cdr, taula democràtica, ANC i Òmnium) necessiten coordinar-se entre
ells i amb les institucions, electes, Parlament, Govern i partits.
6.- El vector de sobirania republicanista, social, lliure i
constituent catalana, és el que permet més potència unitària democràtica. La
construcció i institucionalització del republicanisme uneix l’anhel
d’independència amb el d’una relació lliure amb les pobles i estats ibèrics i
europeus. La perspectiva de processos constituents i de repúbliques ibèriques
lliures associades, federades o confederades ha de tenir en compte la
diferència de ritmes i de maduració política entre cada poble, Estat i
Autonomia. En tot cas els processos constituents republicans seran amb un
desenvolupament desigual i combinat. Una victòria de la democràcia republicana
catalana seria un factor poderós per la democràcia espanyola, basca i gallega,
així com la seva posterior relació.
![]() |
Jordi Llibertat. 17-O. |
7.- Donem la màxima
importància a que l’hegemonia política i el lideratge es decanti vers el factor
social, per tant a les esquerres. La participació pràctica dels sindicats, CCOO
i UGT, en el bloc democràtic, ho considerem cabdal per la unitat i força
unitària popular. En aquest sentit treballem totes les possibilitats de lluita
compartida amb les forces polítiques estatals com Unidos Podemos, o les del
País Basc i Galicia, al mateix temps explorem els suports procedents d’Europa i
internacionals. L’hegemonia republicanista en el moviment democràtic encara ha
d’assimilar que el punt més feble del processisme,
alhora també de l’independentisme de la majoria parlamentària, ha estat en
ajornar i evitar assumir unes necessitats mínimes socials de la majoria de la
població. Pa, treball, habitatge, salut, educació, és el que manca per una
entesa i unitat potent del poble que viu i treballa a Catalunya. El procés
constituent republicà ha d’incorporar el factor social, el municipal i el
pan-ibèric.
![]() |
A Cerdanyola per vot Referèndum 1-O. |
8.- Les perspectives, escenari i full de ruta del moviment
popular ha d’actuar, cohesionat i unitari, en les vessants defensives de la resposta
al bloqueig i repressió estatal, combinada amb la vessant de la iniciativa de
construcció republicana.
a.- Llibertat ‘dels Jordis’,
b.- contra l’aplicació del 155,
b.1.- retirada de les mesures d’intervenció econòmica del
Govern de la Generalitat,
b.2.- retirada de les imputacions i denuncies de sedició,
b.3.- defensa de les llibertats d’expressió, associació i
manifestació; defensa dels drets de les persones electes; contra la
il·legalització, punició i multes a les entitats cíviques, les organitzacions
polítiques i representats electes,
b.4.- defensa de la capacitat de deliberació i decisió del
Parlament; contra les suspensions, boicot i bloqueig a les sessions
parlamentàries,
b.5.- retirada de la Policia nacional i la Guàrdia Civil,
b.6.- contra el desembarcament dels homes de negre del Regne,
destinats a manllevar les competències de la Generalitat, per executar les
decisions del govern estatal,
c. defensa de la construcció democràtica republicana
enfront de la liquidació pràctica de l’Autonomia,
d. impuls i coordinació dels diferents elements
d’organització del moviment,
e.- proclamació pel Parlament del resultat del vot de l’1
d’octubre i de l’inici constituent republicà.
Aquests punts són els elements democràtics bàsics per la
mobilització catalana, espanyola, europea i internacional.
9.- La rebel·lió catalana ha de respondre i frenar les
agressions estatals, mentre amb vitalitat i lucidesa s’orienta a generar un nou
escenari polític d’inici constituent republicà. El Parlament s’ha de reunir i
decidir sobre l’aplicació del vot de l’1 d’octubre. El Parlament, el Govern i
els partits, han de posar el futur de Catalunya a mans del moviment popular
arreu del país, amb els organismes d’autoorganització existents coordinats. L'Aurora
21 de octubre
2017
No hay comentarios:
Publicar un comentario