5. Sobirania energètica
La crisi climàtica i ambiental que
pateix el nostre planeta necessita de polítiques ambientals i energètiques que
ajudin a fer front de manera efectiva als efectes derivats del canvi climàtic.
Avui una part important de les nostres comarques presenten sequeres, contaminació,
erosió de la biodiversitat, contaminació de les aigües freàtiques i
desertificació del territori, en conseqüència necessitem un avenç en la gestió
integral de l’aigua com a bé públic i polítiques socials que garanteixin que
cap persona té escassetat d’abastament. La lluita contra el canvi climàtic i
en defensa de l’aigua i de l’energia com a dret universal ha de ser
conseqüència d’amplis compromisos i consensos de país. Necessitem:
·
Llei estatal de
canvi climàtic.
·
Polítiques
energètiques que democratitzin l’energia, fomentin la sobirania energètica de
la ciutadania i estableixin un sistema basat en les energies renovables.
·
Passar d’un model
de consum i producció lineal i basat
majoritàriament en energies provinents de combustibles fòssils, cap a un model
de producció totalment circular i net.
·
Apostar per una
transició energètica cap a un planeta i una economia baixos en CO2,
amb territoris i ciutats on les persones que hi vivim puguem respirar un aire
de major.
·
Desenvolupar una
estratègia de transició justa, un canvi en el mercat de compra venda d’energia
i un mercat elèctric transparent i auditat públicament, que no permeti
beneficis especulatius.
En aquest camí cap a una Catalunya
menys contaminant i contaminada, el paper que han de jugar les polítiques de
mobilitat és central. Una gestió de la mobilitat més avançada i integradora és
un element que afavoreix la cohesió social dels territoris i vertebra Catalunya
territorialment. Per últim, pels efectes sobre l’economia que presenta la
mobilitat sostenible i segura. En un escenari de transició energètica les
polítiques de mobilitat seran una font de generació d’ocupació.
·
Reducció de gasos
contaminants que produeixen polítiques com l’increment del transport públic. Electrificació del parc de vehicles tant públic com privat. Implementació de
vies de ferrocarril pel transport de persones i mercaderies i aposta per
polítiques que fomentin la mobilitat activa.
·
Apostem per
l’enfortiment del sistema de transport públic en la seva millora i
participació.
·
Convé una Llei de
mobilitat estatal, inversions públiques per la transformació del sector de
l’automòbil i dels transports.
No hay comentarios:
Publicar un comentario